سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معرفی استان فارس 

استان فارس یکی از استانهای جنوبی کشور می‌باشد.

این استان از
شمال به استان اصفهان، از شرق به استانهای یزد، از جنوب به استان هرمزگان
و از غرب به استانهای کهگیلویه و بوشهر محدود می شود. وسعت استان فارس
حدود 133 هزار کیاومتر مربع است و تقریبا” 8/1 درصد مساحت کشور را تشکیل
می دهد.

 استان فارس

آب و هوای فارس
در شمال سردسیر، در نواحی مرکزی زمستانها معتدل وبارانی و تابستانهای گرم
و خشک، و در جنوب و جنوب شرقی زمستانها معتدل وبارانی و تابستانها بسیار
گرم می‌باشد. زبان اکثریت مردم فارسی است اماعشایر ترک زبان (ایل قشقایی)
به ترکی و عشایر عرب زبان(ایل عرب) به عربی صحبت می‌کنند.

یکی از مناطق مهم
عشایری ایران، استان فارس می باشد و بزرگترین ایل ایران(ایل قشقایی) با شش
طایفه در فارس به کوچ روی ادامه می دهند. علاوه بر ایل قشقایی ایل خمسه و
ایل محسنی و همچنین طوایف کوچکتری به زندگی عشایری خود در فارس ادامه می
دهند.‌ براساس آخرین تقسیمات کشوری استان فارس به 16 شهرستان 48 شهر 60
بخش و185 دهستان تقسیم شده است منطقه فارس یکی از قدیمیترین مراکز تمدن
ایران است. فارس در کتیبه های هخامنشی به صورت پارسه و در نوشته های
یونانی پرمیس آمده و معرب آن فارس است.

جغرافیای طبیعی و اقلیم استان

کوه‌های زاگرس با
جهت شمال غربی- جنوب شرقی استان فارس را به صورت منطقه ویژه کوهستانی در
آورده است. قسمت عمده این ناهمواری‌ها بر اثر یک سلسله حرکات شدید کوهزایی
ایجاد شده و تحت تأثیر عوامل فرسایشی نظیر بادهای تند و آب‌های روان به
صورت کنونی در‌آمده است. استان فارس را می‌توان به دو ناحیه مشخص طبیعی
تقسیم کرد:

ناحیه شمالی و شمال غربی که از ارتفاعات به هم پیوسته‌ای تشکیل شده و گردنه‌های صعب‌العبور و دره‌های عمیق دارد.

ناحیه جنوب و
جنوب شرقی که در فاصله میان رشته‌کوه‌های فرعی قرار گرفته و شامل دشت‌های
حاصلخیز شیراز، کازرون، نی‌ریز، مرودشت و مرکزی است که مزارع آنها از طریق
رودهای متعددی آبیاری می‌شوند.

ارتفاعات استان فارس به چهار گروه مهم تقسیم می‌شوند:

1- ارتفاعات شمال
و شمال غربی که از کوه‌های سمیرم شروع می‌شود، تا غرب آباده ادامه می‌یابد
و به کوه عظمت که گردنه معروف کولی کش در آن واقع شده است، ختم می‌شود.
ارتفاعات برم فیروز نیز در این ناحیه واقع شده و از سپیدان آغاز و به
ارسنجان منتهی می‌گردد.

2- ارتفاعات مرکزی که کوه‌های اطراف شیراز (سبزپوشان و بمو) و نیز کوه‌های مهارلو، خرمن کوه فسا و تودج را دربرمی‌گیرد.

3- ارتفاعات غربی
که در امتداد ارتفاعات کهگیلویه تا کوه‌های ممسنی در دشت ارژن (کوهمره
سرخی) ادامه می‌یابد و به کوه‌های سفیدار در فیروز‌آباد متصل می‌شود.

4- ارتفاعات جنوبی نیز شامل کوه‌های داراب و ارتفاعات بالنگستان یا هنگستان و کوه‌های لارستان است.

در استان فارس، تحت‌ تأثیر ویژگی‌های توپوگرافیک، سه ناحیه آب و هوایی مشخص پدیدار شده است:

1- ناحیه
کوهستانی شمال، شمال غرب و غرب: دارای زمستان‌های سرد معتدل و پوشش گیاهی
قابل توجه است. میزان بارندگی این ناحیه در حدود چهارصد تا شش صد میلی‌متر
در سال گزارش شده است.

2- ناحیه مرکزی:
این ناحیه در زمستان‌ها آب و هوای نسبتاً معتدل توأم با بارندگی و در
تابستان‌ها، هوایی گرم و خشک دارد. آب و هوای این ناحیه به علت کاهش نسبی
ارتفاعات، نسبت به شمال و شمال غرب کم و کیف متفاوتی دارد. میزان باران
این ناحیه بین دویست تا چهارصد میلی‌متر در سال است. شهرهای شیراز،
کازرون، فسا و فیروز‌آباد در این ناحیه قرار گرفته‌اند.

3- ناحیه جنوب و
جنوب شرقی: به علت کاهش ارتفاع و عرض جغرافیایی و نحوه استقرار کوه‌ها،
میزان بارندگی این ناحیه در فصل زمستان نسبت به دو فصل بهار و پاییز کمتر
است. هوای ناحیه در زمستان‌ها معتدل و تابستان‌ها بسیار گرم است. میزان
بارندگی سالانه آن نیز صد تا دویست میلی‌متر است. شهرهای لار، اوز و خنج
جزو این ناحیه خشک به شمار می‌روند.

بر اساس گزارش
سال 1371 ایستگاه سینوپتیک شیراز، متوسط حرارت این شهر 85/16  و حداکثر و
حداقل مطلق دمای آن به ترتیب 2/29 47/4 درجه سانتی‌گراد است. بر اساس همین
گزارش، متوسط میزان بارندگی ماهانه منطقه چهل و هشت و چهل و پنج میلی‌متر
است که حداکثر آن با صد و هشتاد و چهار و دو میلی‌متر در آذر ماه و حداقل
آن با صفر میلی‌متر در ماه‌های تیر، مهر و آبان است.

متوسط رطوبت نسبی
این ناحیه حداکثر هشتاد و چهار و پنج و حداقل دوازده و نیم درصد است.
تعداد روزهای یخبندان در طول سال نیز سی و چهار روز گزارش شده است بادهای
محلی که از سمت کوهستان به دشت می‌وزند و عکس این مسیر را می‌پیمایند. نام
یکی از‌ آنها باد قهره است که در ممسنی در امتداد رودخانه فهلیان می‌وزد.

جغرافیای تاریخی استان

منطقه فارس، یکی
از قدیمی‌ترین مراکز تمدن ایران است. فارس کتیبه‌های هخامنشی به صورت
پارسه و در نوشته‌های یونانی به شکل پرسیس آمده و معرب آن فارس است.
یونانیان نام ایالت پرسیس را به اشتباه بر تمام ایران اطلاق می‌کردند. تا
این اواخر هم اروپاییان این اشتباه را تکرار می‌کردند.

پارسی‌ها مردمانی
آریایی‌‌نژاد بودند که تاریخ ورودشان به این سرزمین دقیقاً روشن نیست. از
کتیبه‌های به جا مانده پادشاهان آشوری چنین برمی‌آید که پارسی‌ها، مانند
مادها، مدت‌ها تحت تسلط آشوری‌ها بوده و در اطراف  دریاچه ارومیه یا در
کرمانشاه کنونی سکونت داشته‌اند. این قوم به احتمال زیاد، در حدود هفت‌صد
سال قبل از میلاد رهسپار نواحی جنوبی ایران شده و در سرزمین فارس امروزی
سکونت گزیده است.

بر پایه اسناد و
مدارکی که از حفریات شوش به دست آمده و نیز بر اساس آثاری که از بابلی‌ها
بر جای مانده است، کوروش در عیلام و انزان سلطنت داشته  و پس از وی، پسرش
چیش پیش (ششصدو هفتاد و پنج- هفتصد و چهل ق.م) پادشاه  پارس و انزان بوده
است. پس از درگذشت چیش پیش- سلسله هخامنشی به دو شعبه تقسیم شد: یک شعبه
آن در پارس و شعبه دیگر در عیلام و انزان سلطنت کردند.

در سال پانصد و
پنجاه و سه قبل از میلاد کوروش اول به فرمانروایی سلسله ماد پایان داد و
از اتحاد ماد و پارس دولت بزرگ هخامنشی را به وجود آورد (پانصد و پنجاه و
نه – پانصد و بیست و نه ق.م) هخامنشیان  تا مرگ داریوش سوم (سیصدو سی و یک
ق.م) در حدود دویست و نوزده سال  بر ایران حکومت کردند و سرانجام به دست
اسکندر مقدونی منقرض شدند.

پس از مرگ
ناگهانی اسکندر در سال سیصدو بیست و دو ق.م حکومت ایران دچار آشفتگی شد و
سلطنت هخامنشیان، در سال سیصد و دوازده ق. م به دست سلوکوس افتاد. با این
همه، پارس تا زمان آنتینو خوش چهارم جزو قلمرو سلوکی بود. هنگامی که وی در
سال صدو شصت و چهار ق.م درگذشت، پارس استقلال یافت. شاهان پارس در دورانی
که سلاطین اشکانی صاحب قدرت بودند از آنها اطاعت می‌کردند. با این وجود
پارس هرگز ضمیمه متصرفات اشکانیان نشد. از پادشاهان پارس، سکه‌هایی به دست
آمده است که تقریباً اسامی همه پادشاهان محلی را می‌توان از روی آن سکه‌ها
روشن کرد.

ظاهراً پس از
اینکه در سال بیست و هشت ه.ق  استخر و فیروز‌آباد به تصرف اعراب درآمد،
تمامی فارس ضمیمه متصرفات اعراب شد و به تدریج مردم فارس نیز مسلمان شدند.
اعراب فاتح تقسیم ایالت فارس را به پنج ولایت که هر یک را یک کوره
می‌گفتند، از ساسانیان به ارث بردند و این تقسیم‌بندی، تا حمله مغولان
باقی ماند.

پنج کوره فارس عبارت بودند از:

- کوره اردشـیـر خوره که مرکز آن شهر شیراز بود.
- کوره شــاپــور خوره که مرکز آن شهر شاپور بود.
- کوره قـــبـــاد خوره که مرکز آن شهر ارجان بود.
- کوره استــخـر خوره که مرکز آن پرسپولیس بود.
- کوره دارابجرد خوره که مرکز  آن دارابجرد بود.

از قرن دهم و
یازدهم که ایران در سایه حکومت سلسله صفوی آرامش و انتظام نسبی یافت و
روابط‌‌اش با کشورهای غربی که از قرن نهم هجری شروع شده بود، ادامه یافت،
بسیاری از سیاحان خارجی از شیراز و فارس دیدن کردند که گزارش‌های آنها
بعضاً بسیار خواندنی و جالب توجه است.

ویژگی‌های فرهنگی و هنری

با تکوین و رشد
شهرنشینی، فرهنگ مردم دچار دگرگونی و تغییرات ساختاری شده است. بی‌شک،
ویژگی‌های قومی و فرهنگی تعریف شده مشخص در میان اقوام و عشایر قابل رؤیت
است. به دنبال رشد شتابان شهرنشینی، بسیاری از سنن و آداب و رسومی که در
گذشته‌های نه چندان دور در میان اقوام رواج داشت، امروزه به فراموشی سپرده
شده است. زندگی ساده عشایری هنوز ویژگی‌های سنتی را حفظ کرده است. استان
فارس یکی از استان‌هایی است که بالاترین جمعیت عشایری کشور را دارد. ایلات
قشقایی، کهگیلویه، خمسه و... هنوز بخش قابل توجهی از جمعیت استان را تشکیل
می‌دهند.

فضاهای ویژه عشایری

استان فارس حدود
ده هزار خانوار غیرساکن دارد که بیشترین تعداد آنها را عشایر کوچنده منتسب
به ایلات قشقایی، خمسه، کهگیلویه و ممسنی تشکیل می‌دهند. فضاهای کوچ و
اتراق عشایر استان همراه با کنش‌های فرهنگی ویژه عشایری مشتمل بر نوع
پوشش، مناسبات اجتماعی، نحوه کوچ، مسیرهای ایل‌رو و.... جاذبه‌های متنوع و
جالب توجهی را پدید می‌آورند که در نوع خود برای ایرانگردان و جهانگردان
جالب توجه است. عمده‌ترین زیست بوم‌های عشایری استان را ایل راه‌های عشایر
منطقه تشکیل می‌دهند که عبارتند از: کازرون، لار، ممسنی، سمیرم خنج و
داراب.

ییلاقات ایل
قشقایی که در دامنه شمالی کوه‌های زاگرس در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی
ادامه دارد، از شمالی‌ترین منطقه کامفیروز یعنی از نواحی طویله بند و گرمه
شروع می‌شود و با عرض متفاوت از نود تا سی کیلومتر در دامنه شمالی کوه‌های
دنا که حد فاصل بین کهگیلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان است تا منطقه
بروجن امتداد می‌یابد.

این منطقه از
جنوب و جنوب غربی به ناحیه جاوید و رستم ممسنی، دشت روم یاسوج و سی‌سخت در
کهگیلویه و بویراحمد، از غرب به فلارد و خانمیرزا و بروجن در چهار محال و
بختیاری، از شمال به بروجن و شهرضا در استان اصفهان و دشت سعادت‌آباد
آباده در استان فارس و از شرق به ییلاقات ایل خمسه‌ باصری یعنی به نواحی
قنقری و ابرج محدود می‌شود. این نواحی پنج بخش بزرگ جمعیتی کاکان، بن رود،
چهار دانگه، پادنا و سمیرم علیا را به طور کامل و قسمت‌هایی از حومه آباده
و کامفیروز را در بر می‌گیرند.

ییلاقات ایل خمسه
در شرق ییلاقات ایل قشقایی قرار دارند و به ترتیب از جنوب به شمال نواحی
مرودشت، رامجرد، بیضا، ابرج، مشهد مرغاب قنقری و بوانات را در برمی‌گیرند.
این ناحیه از شمال به استان یزد،  از شرق به سیرجان در استان کرمان، از
جنوب به شهرستان شیراز و از غرب به ییلاقات قشقایی محدود می‌شود.

علاوه بر مناطق
ییلاقی فوق‌الذکر که خارج از مرز سیاسی استان فارس قرار گرفته‌اند.
ییلاقات داخلی استان فارس نیز از زیست‌بوم‌های جالب‌ توجه عشایری منطقه
محسوب می‌شوند که ییلاقات کوهمره از مهمترین آنهاست. کوهمره به ترتیب از
شرق به غرب در امتداد کوه‌های زاگرس  در جنوب شهرستان شیراز در فاصله سیاخ
ودشمن زیاری به سه قسمت کوهمره سرخی، کوهمره جروق و کوهمره نودان تقسیم
می‌شود.
 
عشایر این ناحیه که به نام‌ محل‌های یاد شده شناخته
می‌شوند، فاصله زیادی بین ییلاق و قشلاق خود ندارند.در اوایل فروردین از
دامنه کوه‌ها بالا رفته و تابستان را در دشت‌های مرتفع و دامنه‌‌های شمالی
رشته کوه زاگرس سکونت می‌گزینند و در اوایل شهریور ماه از این کوه‌ها
پایین آمده و با طی مسافتی که از چهل تا هشتاد کیلومتر تجاوز نمی‌کند به
مناطق قشلاقی خود در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه مذکور می‌رسند.

مناطق قشلاقی
عشایر فارس عموماً دشت‌های جنوب شرقی، جنوب غربی و گاهی نیز دشت‌های مرکزی
استان را شامل می‌شوند و عموماً ارتفاع کم و هوای ملایم در زمستان و بسیار
گرم در تابستان دارند قشلاق ایل قشقایی در دامنه جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس
قرار دارد و گاهی نیز از این کوه‌ها فاصله زیادی گرفته و به سوی دشت‌های
کم ارتفاع ساحلی و تا زمین‌های دشتستان و استان بوشهر و نوار ساحلی جنوب
پیش می‌رود.

مناطق قشلاقی
قشقائیان  به طور مشخص در جنوب شرقی از ناحیه هرم و خنج  شروع می‌شود و
نواحی قیر و کارزین، افزراربعه، سیمکان، میمند، فیروز‌آباد خواجه‌ای،
فراشبند، بوشگان، قسمتی از جره و سپس در ناحیه جنوب غربی استان فارس نواحی
شاپور ماهور در استان کهگیلویه و بویراحمد اطراف دو گنبدان و در استان
بوشهر لیراوی را دربرمی‌گیرند.

موسیقی بومی

موسیقی بومی ایل
قشقایی با نام «عاشیق‌ها»، «چنگیان» و «ساربانان» درآمیخته و در این میان
موسیقی عاشیقی از جایگاه والایی برخوردار است، موسیقی عاشیقی کهن و گسترده
است و با شعر فولک درآمیخته است  عاشیق‌ها برای رویدادهای غمناک و شاد
نوایی در سینه دارند. در هنر عاشیقی حماسه جایگاه ارزنده‌ای دارد و در شعر
آن نیز عرفان مقامی شایسته. حضور این هنرمندان را نه تنها در فارس، بلکه
در آذربایجان و بیرون از مرزهای این سرزمین نیز می‌توان پی گرفت.از خلال
روایات قومی می‌توان دریافت که عاشیق‌های قشقایی در اصل از مناطقی همانند
قفقاز، شیروان و شکی به فارس مهاجرت کرده‌اند و وجوه اشتراک قابل توجهی
بین عاشیق‌های قشقایی و آذربایجانی به ویژه در زمینه بیان شجاعت و مردانگی
افسانه‌وار «کوراوغلو» وجود دارد، ولی از نظر شیوه اجرا تفاوت‌هایی نیز با
همدیگر دارند.

آهنگ‌هایی همچون
«کرمی»، «معصوم»، «محمود» و... را با کمی اختلاف عینا در اجرای عاشیق‌های
آذربایجان هم می‌توان ملاحظه کرد  سازی که عاشیق قشقایی می‌نوازد شبیه
سه‌تار و دارای 9 سیم است که عموما آن را با مضراب و یا پنجه می‌نوازند،
ولی در دهه‌های اخیر کاربرد تار، کمانچه و دیگر آلات موسیقی نیز جایگاهی
در میان موسیقی قشقایی یافته‌اند که عمدتا مورد استفاده هنرمندان جوان
قرار می‌گیرد از آهنگ‌های قدیمی و امروزی عاشیق‌های قشقایی می‌توان از
«سحرآوازی»، «جنگ‌نامه»، «محمدطاهر بیک»، «معصوم»، «صمصام»، «کوراوغلو»،
«محمود و صنم»، «محمود و نگار»، «باش خسرو»، «هلیله خسرو»، «بیستون»،
«حیدری، «گرایلی»، «باش گرایلی»، «باسماگرایلی»، «کرمی» و... نام برد که
برخی از آنها همراه با داستانی که عمدتا مایه مهر و محبت و دلدادگی دارند،
خوانده می‌شود.

هر کدام از
آهنگ‌های مذکور با پیشینه قومی و تاریخی قوم قشقایی و دیگر اقوام ترک زبان
ارتباط جدایی‌ناپذیر یافته‌اند  عاشیق‌های قشقایی معمولا همراه عشایر کوچ
می‌کنند. از معروف‌ترین عاشیق‌های معاصر ایل قشقایی می‌توان به «عاشیق
صیاد» و «عاشیق اسماعیل» اشاره کرد گذشته از عاشیق‌ها، در میان ایل قشقایی
هنرمندان دیگری نیز هستند که به «چنگیان» معروفند. این هنرمندان «کرنا» و
«نقاره» می‌نوازند و پیشة اصلی آنها نوازندگی است. اغلب مردم ایل، این
گروه را چندان حرمت نمی‌نهند و آنها را گروهی پست می‌شمارند و حتی از
وصلت‌ با آنها خودداری می‌کنند چنگیان که نمی‌توانند تنها از راه هنرمندی
به زندگیشان ادامه دهند، به کارهایی مانند اصلاح سر و صورت، کشیدن دندان،
ختنه کردن کودکان و... می‌پردازند.

از هنرمندان
منسوب به گروه چنگیان می‌توان از «گنجی» و «فرامرز» نام برد که بیشتر
اوقات همراه ایل کوچ می‌کنند. فرامرز در اجرای کرنا شیوه و سبک خاص دارد
ساربانان گروهی دیگر از خادمان موسیقی ایل قشقایی هستند که صرفا براساس
ذوق و علاقه شخصی به کار موسیقی کشانده شده‌اند. آنان آهنگ‌های قومی ایل
قشقایی را با «نی» می‌نوازند. نی در میان قشقایی‌ها سازی قدیمی و شناخته
شده است که هنوز از محبوبیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آهنگ‌های
مخصوص ساربانان «گدان دارغا» را می‌توان نام برد که در وصف شترهای در حال
حرکت است  ترانه‌های عاشیق‌ها و چنگیان به زبان ترکی قشقایی است، ولی
ساربانان با زبانی غیر از ترکی قشقایی آواز می‌خوانند که در اصطلاح محلی
به نام «کوروشی» مشهور است. جای شگفتی است که ساربانان با آنکه دارای
فرهنگ ایل قشقایی هستند با زبانی شبیه زبان پهلوی سخن می‌گویند. در حال
حاضر به دلیل تعداد اندک این قبیل افراد، زبان آنها نیز در حال از بین
رفتن است، تا جایی که حتی فرزندان آنها نیز رغبتی به تکلم با این زبان
ندارند.

ادبیات فولک ایلی

پیشینه مکتوب شعر
و ادبیات در میان ایل قشقایی به بیش از 250 سال پیش می رسد. اشعار شاعران
گمنام سینه به سینه نقل می شود و به گنجینه فولکلوریک قشقایی ها غنا می
بخشد. اشعار قشقایی ها مالامال از سوزوگداز زندگی، هجر و فراق است شعر
عشایری از جدایی ها، از جور روزگار، از عشق و از عاطفه سخن می گوید. از
ویژگی های عمده شهر قشقایی نقش بسیار پراهمیت طبیعت در لطافت بخشیدن به
این گونه اشعار است. کمتر شعری از شاعران قشقایی می توان پیدا کرد که در
آن یادی از کوه، جنگل، دشت، سبزه و آب نشده باشد از سوی دیگر شعر قشقایی
تحت تاثیر کوچ صاحب مقام و مرتبه ای خالص است کوچ را به دلیل دل کندن از
سرزمینی به سرزمین دیگر، جدا شدن از یارانی که درراه کوچ می میرند و یا
آنانی که اسکان را می پذیرند سرزنش کرده اند.

شعر قشقایی را
همه جا می خوانند در عروسی در عزا به هنگام شادی و غم. شعر عروسی ها همراه
پایکوبی و شعر عزا همراه با حزن و اندوه خوانده می شود متاسفانه بیشتر
سرایندگان شعر قشقایی ناشناخته اند اما به نام چند تن از شاعران معاصر ایل
که با سروده های خویش در میان ایل زندگی کرده اند ازآن جمله به شاعر مشهور
ایل قشقایی محزون و به عبارتی دیگر ماذون و همچنین یوسف علی بیک می توان
اشاره کرد که نام و یادشان همیشه در نزد قشقایی ها زنده و جاوید خواهد
ماند از شاعران تقریبا آشنای ایل قشقایی می باید به عیسی قاسم نیز اشاره
شود وی همزمان با محزون زندگی می کرد و تنها یک قطعه شعر از او باقی مانده
است که به مناظره او با محزون مربوط است بعد از وی باید به حسین صمصام
اشاره کرد وی از نزدیکان خوانین قشقایی بود از اشعار این شاعر هم ادبیات
بسیار اندکی باقی مانده است.

محزون(ماذون)

از شرح حال و
روزگار محزون این شاعر بلندپایه ایل قشقایی چندان اطلاعات مستندی در دست
نمی باشد آنچه درباره او بر سر زبانها ست حکایت از آن دارد که محزون
درحدود 250 سال پیش می زیسته و همزمان با سلطان محمودخان ایلخان قشقایی
زندگی می کرده است محزون شاید تنها شاعر ایل قشقایی است که نامش بی ذکر
هیچ نمونه شعری در کتاب شرح احوال شاعران ایران آمده است وی در طول زندگی
همواره با فقر و تنگدستی مواجه بوده که دراشعارش نیز منعکس شده است.

از ویژگی های
دیگر زندگی محزون آوارگی و بی سامانی اوست، تا آنجا که هرگز ساکن در طایفه
ای نشده است و هر روز جایی و هرزمان مکانی تازه می جسته است محزون مدتی را
نیز برای کسب معلومات بیشتر در شهر شیراز گذرانده و دراین شهر موفق به
دیدار بسیاری از شاعران و ادیبان شیرازی و کسب فیض از محضر آنان شده است.
سال مرگ محزون و چگونگی مرگ آن مشخص نیست، قبر این شاعر دلسوخته قشقایی در
جوار آرامگاه سعدی شیراز است.

جشن‌های ملی و مذهبی

در سراسر استان‌،
مراسم و اعیاد ملی برگزار می‌شود. از میان این مراسم، جشن‌های ملی
چهارشنبه سوری، عید نوروز، سیزده بدر، عید قربان، عید فطر، عید غدیر خم،
نیمه شعبان، عید مبعث، روز تولد ائمه اطهار و... با شور و شوقی زایدالوصف
برگزار می‌شود. عید نوروز و مراسم مربوط به آن نیز، با شور و شعف
وصف‌ناپذیر برگزار می‌شود و شیوه برگزاری این مراسم در استان فارس نیز
مانند سایر نقاط ایران است.

مراسم ویژه عشایری

در سطح استان و
به ویژه در میان ایل قشقایی و سایر ایلات کوچرو فارس مراسم ویژه‌ای برگزار
می‌شود. یکی از مهمترین و جالب‌ترین این نوع مراسم در ایل قشقایی
«کوساگلین» نام دارد و معمولا در مواقعی که باران نبارد به اجرا گذاشته
می‌شود.

قالی بافی

قالی بافی،
همواره یکی از صنایع مهم دستی ایرانیان بوده است در میان عشایر استان فارس
هنوز زیباترین هنر دستی، قالی بافی است که آمیزه ای است از کار و تلاش و
هنر که با دست های سخت کوش زنان عشایر بافته می شود در میان این بافته
هانوعی فرش به نام گبه بافته می شود گبه تجلی زیبایی، طراوت و شادی زندگی
عشایری است که مانند پیراهن های رنگ به رنگ زنان قشقایی موجی از رنگها ی
شاد طبیعت را درخود جای داده است زمینه اصلی این فرش، دشتهای سرسبزی است
که عشایر در آنها زندگی می کنند. انگار تمامی زیبایی های طبیعت در زمان
کوچ به دست دختران و زنان هنرمند قشقایی بر این فرشها ی کوچک نقش بسته است.

قا‌لی‌بافی

پارچه بافی

در گذشته در شهرهای شیراز و کازرون پارچه های ابریشمی نخی و پشمی بافته می شد و شهرت بسیار زیادی را دارا بود.

حصیر بافی

بوریا بافی و
سبدبافی در استان فارس رواج دارد و بهترین نوع بوریا متعلق به شهر کازرون
است. سبد بافی قشقایی ها از لحاز شکل و نقش بسیار جالب است.

سفالگری

در استان فارس انواع ظروف سفالی ساده و لعابدار و انواع کاشی های هنری تولید می شود بهترین ظروف کاشی در استهبان تولید می شود.

نقره کاری و مسگری

ظروف مسی و نقره کاری از جمله صنایع مهم استان فارس می باشد مسگری و نقره کاری شیراز نیز شهره خاص و عام می باشد.

خاتم کاری
مهمترین
صنعت دستی استان فارس، خاتم کاری شیراز است و بهترین نوع خاتم نیز در این
شهر تولید می شود منبت کاری نیز در استان فارس رواج زیادی دارد همچنین
منبت کاری و کنده کاری آباده شهرتی بسزا دارد. در استان فارس صنایع دیگری
مانند تلکلی دوزی، گیوه دوزی، نمدمالی، خراطی، چرم سازی، سنگ تراشی و شیشه
گری نیز رواج دارد.

رقص‌های محلی

رقص‌های محلی و
بومی قشقایی‌ها عمدتا به صورت گروهی اجرا می‌شود. در این میان «رقص چوب»
به لحاظ شیوه اجرا و حرکات ریتمیک و ماهرانه اجراکنندگان آن، از جذابیت
خاصی برخوردار است. به ویژه آنکه این نوع رقص با آهنگ «جنگ‌نامه» توأم است
و در مراسم جشن و سرور قشقایی‌ها اجرا می‌شود رقص چوب توسط دو نفر اجرا
می‌شود.


نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در یکشنبه 87/1/18 و ساعت 11:42 صبح
نظرات دیگران()
این یعنی ایمان.... 
روزی روزگاری اهالی یه
دهکده تصمیم گرفتند تا برای نزول باران دعا کنند, در روز موعود همه مردم
برای مراسم دعا در محلی جمع شدند و تنها یه پسر بچه با خودش چتر آورده بود
و این یعنی ایمان

نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در یکشنبه 87/1/18 و ساعت 11:31 صبح
نظرات دیگران()
بلندترین مجسمه دنیا 

نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در یکشنبه 87/1/18 و ساعت 11:23 صبح
نظرات دیگران()
زلزله چگونه به وجود می اید 
 

رزش ناگهانی پوسته‌های جامد زمین، زلزله یا زمین لرزه نامیده می‌شود.
دلیل
اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگ‌ها و طبقات
درونی زمین دانست. اما موضوع فراتر از این‌هاست: این فشار در حدی‌است که
سنگ گسسته می‌شود و دو قطعه‌سنگ در امتداد سطح ‌شکستگی ‌نسبت به یکدیگر
حرکت می‌کنند. به سطح‌شکستگی‌که توأم با جابجایی است، گسل گفته می‌شود.

چرا زلزله بوجود می‌آید؟
به
درستی مشخص نیست که چرا زلزله بوجود می‌آید، اما همانطور که قبلا اشاره شد
تجمع انرژی در درون زمین از یک طرف و افزایش نیروی زیاد در درون زمین و
عدم تحمل طبقات زمین برای نگهداری این انرژی از طرف دیگر موجب شکسته شدن
زمین در بعضی نقاط آن شده و انرژی از محل آن آزاد می شود.
بطور کلی پس
از اینکه در داخل زمین زلزله‌ای به وجود آمد و انرژی زمین آزاد شد، این
انرژی آزاد شده به صورت امواج ارتعاشی در کلیه جهات منتشر شده و انرژی
زلزله را با خود منتقل می کنند.

انواع حرکت گسل ها

گسل عادی: در این حالت شیب سطح گسل در جهت شیب طبقات است.

گسل‌معکوس: گسلی است که در آن سطح‌بالا به طرف بالا حرکت کند. در حالت کلی شیب گسل بیشتر از 45 درجه است.

گسل امتدادی: در این گسل‌ها جابجایی  به موازات امتداد گسل است، یعنی لغزش امتدادی غالب بر لغزش شیبی است.
 


انواع امواج زلزله
امواج زمین‌لرزه با توجه به حرکت در داخل یا سطح زمین به دو دسته تقسیم می‌شوند:

امواج داخلی
دسته‌ای
از امواح که در درون زمین و در تمامی جهات حرکت می‌کنند. امواج داخلی نیز
به دو گروه امواج طولی یا اولیه و امواج عرضی یا ثانویه قابل تقسیم هستند.


امواج سطحی
سرعت
امواج‌سطحی از امواج‌عرضی کمتر است و شدت آن نسبت به عمق و نسبت به فاصله
از مرکز به سرعت کاهش می‌یابد. این امواج در مکان مشترک دو محیط گازی
ومایع، در اثر ارتعاشات ناشی از زلزله بوجود می‌آید.
بیشترین انرژی
را دارا بوده و عامل اصلی خرابی های ناشی از زمین لرزه بخصوص در مناطق
مسکونی است. این  امواج همیشه در نزدیکی سطح های ناپیوستگی متمرکز می
شوند. بدین جهت در محیط های همگن موج های سطحی نخواهیم داشت.
این
امواج خود به گروه‌های مختلفی چون « لا» و  «رایلی» تفکیک می‌شود. حرکت
این دو موج بسیار پیچیده و قدرت تخریبی این امواج و موج S بسیار زیادتر از
امواج P است.

امواج طولی(P) :
این
امواج باعث کشش ها و انقباض های متوالی درامتداد حرکت موج می شود . سرعت
انتشار این امواج زیادتر ازامواج دیگر است و اولین امواجی است که به
ایستگاه لرزه نگار می رسد .

امواج
تراکمی از همه محیط هایی که توان تحمل فشار را دارند از جمله گازها،
جامدات و مایعات عبور می کنند. ذراتی که تحت تاثیر موج P قرار می گیرند در
جهت انتشار موج به جلو یا عقب نوسان می کنند.
مثلا هنگامی که بخشی از
یک فنر را جمع کرده و به طور ناگهانی رها کنیم، فشردگی تمام طول فنر را طی
خواهد کرد تا به انتهای آن برسد. در این مثال فنر در راستای حرکت موج به
ارتعاش درآمده است که بسیار شبیه به نحوه انتشار امواج P است.
دلیل
نامگذاری این امواج به نام امواج اولیه سرعت بالای آنهاست و  اولین موجی
که از زلزله احساس می شود امواج P است. این امواج با وجود سرعت بالای
بسیار سریع انرژی خود را از دست می دهند و  باعث ایجاد خرابی زیادی نمی
شو.

امواج برشی(S) :
این امواج باعث می شود که سنگ خم شود و شکل خود را از دست بدهد . این امواج فقط ازجامدات رد می شود.

تقریباً
اثر تخریبی تمام زلزله‌ها بر اثرامواج برشی است و به این معنی‌که وقتی
لحظه شکستن سنگ فرا می‌رسد سنگ شکاف بر می‌دارد و نقاط مجاور شکاف بطور
جانبی نسبت بهم حرکت می‌کند . در این زمان است که دو نوع موج P و S  ایجاد
می‌شود.

امواج لاو (love) :
حرکت
زمین توسط موج لاو، تقریبا شبیه موج S است. طنابی را به دیوار وصل کنید و
سر دیگر طناب را در به سمت چپ و راست بصورت قائم حرکت دهید. این حرکت شبیه
به حرکت امواج لاو است.

موجهای لاو قدری سریعتر از امواج رایلی حرکت کرده و زودتر بر روی لرزه نگاشت ظاهر می شوند.

امواج رایلی LR
این امواج به شکلی خاصی حرکت می کنند. بدین ترتیب که حرکت ذرات در امتداد مدارهای دایره ای  صورت می گیرد.

مقیاس ریشتر: 
 مقیاس
ریشتر لگاریتمی است. یعنی افزایش یک واحد در مقیاس ریشتر نشان دهنده
افزایش ده واحدی در دامنه موج است.مثلا دامنه موج در زلزله 6 ریشتری ده
برابر دامنه موج زلزله 5 ریشتری است.


نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در یکشنبه 87/1/18 و ساعت 11:19 صبح
نظرات دیگران()
وقتی نوشابع می خورید؟ 
10 دقیقه بعد: 10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید
فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.
20
دقیقه بعد: قند خون‌تان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک‌جای
انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون،
بیشتر از این بالا نرود.
40 دقیقه بعد : حالا دیگر جذب کافئین کامل
شده؛ مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به
این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های
آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.
45
دقیقه بعد : ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز، که
حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در
مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.
بعد از 60 دقیقه : اسید
فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد.
متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های
مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.
مدتی
بعد : کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر
کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار
دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز
از دست می‌رود.
مدتی بعدتر : کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد
شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی
حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی
را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که
می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا
چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر
می‌کنید.

نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در یکشنبه 87/1/18 و ساعت 11:17 صبح
نظرات دیگران()
رباتها هم میرقصند 

اگر
پیشرفت علم و تکنو لوژی چنین باشد دیگر نمی توان در آینده ای نه چندان دور
محدودیتی در انجام امور برای انسان و ربات ها قائل شد. امروزه ربات ها در
امور فنی – مهندسی , خانه داری , پرستاری و خدمات پزشکی و ... به انسان
یاری می رسانند. و اکنون ژاپنی ها موفق به ساخت رباتی شدند که میتواند
همراه با انسان رقصیدن و یا حتی ورزش کردن را آموخته و در این حیطه نیز
وارد عرصه رقابت با انسان شوند. این ربات توانایی حرکت دادن مفاصل زانو و
آرنج را به گونه ای دارد که هرگز در ضمن اجرای فعالیت تعادل خود را از دست
نخواهد داد. زوایای چرخش با بهترین شیوه های مهندسی برنامه ریزی شده
است.هنوز از قیمت تمام شده این محصول خبری در دسترس نیست. آنچه که بیشتر
باعث نگرانیست, وحشت از روزیست که قرار باشد ربات ها به جای انسان نفس
بکشند.


نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در یکشنبه 87/1/18 و ساعت 11:16 صبح
نظرات دیگران()
زعفران و خواص ان 

زعفران گیاهی است پایا با ارتفاع
تقریباً 30 سانتیمتر که دارای برگهای دراز و سبز مانند تره است. ساقه زیر
زمینی آن از دو پیاز تشکیل می شود. این پیازها سخت و مدور و گوشتدار و
پوشیده از غشاءهای نازک قهوه ای رنگ می باشد. گلهای زعفران، منظم و شامل
لوله ای دراز است که به سه گلبرگ و کاسبرگ منتهی می شود.
زعفران خیلی مرغوب قسمت کلاله گل یعنی قسمت انتهایی خامه است و میله خامه، زعفران درجه دو و نامرغوب را تشکیل می دهد.

برداشت زعفران بدین ترتیب است که
قسمت کلاله هر گل را بر می دارند و بین کاغذ قرار می دهند تا خشک شود و
سپس بسته بندی می کنند. استاندارد زعفران که در فرانسه صورت گرفته است
اعلام کرد که باید 50 عدد از الیاف زعفران بیشتر از 277/0 گرم وزن داشته
باشد و درصد رطوبت آن 13 درصد باشد. همچنین هم میلیگرم آن باید بتواند 700
سانتیمتر مکعب آب را بطور محسوس رنگی کند.

ترکیبات شیمیایی:
زعفران دارای
مواد چرب، املاح معدنی، موسیلاژ و اسانس های فراوان می باشد. رنگ زعفران
مربوط به ماده ای بنام کروسین است که در آن وجود دارد پیاز زعفران سمی است
و مصرف بیش از حد آن برای حیوانات کشنده است.

خواص داروئی:
زعفران از نظر طب
قدیم ایران گرم و خشک است. مهمترین خاصیت زعفران که از قدیم الایام از آن
استفاده می شده است درمان افسردگی می باشد. این
خاصیت مهم حتی در شعر شاعران نیز انعکاس یافته است. شاهد آن شعر خاقانی است که می گوید:
گر کسی را زعفران شاید فزاید گو فزای
چون تو با غم خوگرفتی زعفران کس مخور

زعفران دارای بوی قوی و طعمی تلخ می باشد:
1) خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود.
2) اثر مسکن درد دارد.
3) قاعده آور است.
4) باعث تحریک اعصاب می شود.
5) زعفران خون ساز است و گردش خون را آسان می سازد.
6) مصرف زعفران خونریزی های بعد از زایمان را از بین می برد.
7) قوای جنسی را تقویت می کند.
8) کبد را تصفیه و قوی می سازد.
9) سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد.
10) کلیه و مثانه را پاک می کند.
11) آرام بخش و خواب آور است.
12) زعفران ضد تشنج است.
13) گاز معده را برطرف می کند.
14) ادرار آور است.
15) و اگر بالاخره می خواهید همیشه شاد و خندان باشید زعفران بخورید.
16) فرمول قدیمی زعفران برای تنظیم عادت ماهیانه خانم ها و باز کردن قاعدگی سال هاست که بکار می رود و اثر بسیار مفیدی دارد.
تارتارات آهن و پتاسیم 5/0 گرم- گرد زعفران 5/0 گرم- پودر دارچین 2 گرم- از این مخلوط چهار بار در روز استفاده کنید.

مضرات:
چون زعفران بر روی سیستم
تولید مثل اثر دارد بنابراین زنان حامله باید از خوردن آن احتراز کنید
زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. خوردن زیاد زعفران برای کلیه ها مضر
است. اشتها را کم می کند و ایجاد سردرد می کند و باعث اختلال حواس می شود.
زعفران را باید در شیشه های دربسته و دور از نور نگهداری کرد زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می دهد.

طرز استفاده:
از زعفران می توان به شکل های مختلف استفاده کرد.
2 گرم زعفران را در آب جوش ریخته و بمدت نیم ساعت روی آتش بسیار ملایم بگذارید تا دم بکشد.

تنطور زعفران:
یک گرم زعفران را
سائیده و با 10 گرم الکل سفید 80 درجه مخلوط کرده و در شیشه ریخته و در
آنرا ببندید. این شیشه را در جای تاریکی گذاشته و هر روزه آنرا تکان دهید
پس از دو هفته آنرا صاف کرده و از آن استفاده کنید.

گرد زعفران:
زعفران را در فر با حرارت 25 درجه سانتیگراد خشک کرده و سپس آسیاب کنید و از الک خیلی ریز کنید تا گرد نرمی بدست آید.


نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در یکشنبه 87/1/18 و ساعت 11:16 صبح
نظرات دیگران()
شغل دوم بازیگران بزرگ 

شغل دوم چهره‌های مشهور ایران

   

 از
انتشار فهرست اتومبیل‌های چهره‌های معروف اینک با هدف یادآوری تلاش
شرافتمندانه هنرمندان برای رسیدن به شرایط زندگی بهتر فهرست معتبر شغل دوم
تعدادی از چهره‌های معروف را بدین شرح منتشر می‌کند.

1- محمدرضا گلزار --- کلوب زیبایی

2- بهرام رادان --- کافی شاپ

3- پرویز پرستویی --- کارمند دادگستری (قبلاً)

4- پژمان بازغی --- فروش اقساطی خودرو

5- رضا صادقی --- کافی شاپ

6- علی لهراسبی --- تبلیغات

7- تهمینه میلانی --- معماری داخلی

8- قاسم افشار --- آهن فروشی

9- رضاکیانیان --- مجسمه سازی

10-حسین زمان --- استاد دانشگاه

11- یوسف تیموری --- فروشگاه لوستر

12- مهتاب کرامتی --- مزون لباس

13- محمد سلوکی --- پیک موتوری و نمایندگی پارس

14- نیما مسیحا --- کارخانه تولید واکس

15-فتحعلی اویسی --- کارمند شبکه اول سیما (قبلاً)

16- لیلا حاتمی --- کافی شاپ

17- محمود شهریاری --- فروش اشیاء عتیقه (قبلاً)

18- بهنوش بختیاری --- منشی صحنه

19- ساعد هدایتی --- کارمند بیمارستان

20- رضا رشیدپور --- محاسبات ساختمانی

21- امین تارخ --- آموزشگاه بازیگری

22- سید محمد حسینی --- معاملات املاک در امارات

23- بهرام شفیعی --- ساخت و ساز

24- مریلا زارعی --- تجارت

25- سیدجواد یحیوی--- کشت گندم

26- علیرضا دبیر --- فروشگاه شکلات

27- رامبد جوان --- تبلیغات

28- مانی رهنما ---- تدریس آواز و مربی دوچرخه سواری

29- مریم کاویانی --- پرستار

30- نیکی کریمی --- مترجم

31- شبنم قلی‌خانی --- مدرس دانشگاه

32- مرتضی حیدری --- سهامدار بانک

33-هرمز شجاعی مهر – سردبیر خانواده سبز

34- سیدمحمدرضا حسینیان --- سردبیر زندگی ایده‌آل

35- لاله صبوری --- مدیر رستوران (قبلاً)

36- حمید غلامعلی --- کارمند بانک

37- رضا عطاران --- آتلیه عکاسی

38- مجید اخشابی --- استودیوی تولید موسیقی

39- مهرداد میناوند --- معاملات املاک در امارات

40- بهاره رهنما --- نویسنده

41- حسین رفیعی --- آتلیه نقاشی

42- محمد نصرتی --- فروشگاه لوازم صوتی و تصویری

43- پوریا پورسرخ --- طراحی فضای سبز

44- شاهین آرین --- تالار پذیرایی

45- سپند و کمند امیرسلیمانی --- آتلیه عکاسی

46- حسن جوهرچی--- تبلیغات

47- علی دهکردی --- دفتر فیلمسازی

48- حمید استیلی ---  بوتیک

49- محمدرضا فروتن --- دفتر طراحی داخلی

50- امیر تاجیک --- مهندسی بدنه هواپیما (قبلاً)

51- سید جواد هاشمی --- معلم

52- مریم امیرجلالی --- حسابدار

53- کریم باقری --- نمایشگاه اتومبیل

54- علی مصفا --- کافی‌شاپ

55- مرجان شیرمحمدی --- نویسنده

56- مسعود کیمیایی --- مدرسه فیلمسازی

57- حمید خندان --- کافی شاپ

58- داریوش مهرجویی --- مترجم

59- علیرضا افتخاری --- ساخت و ساز

60- اندیشه فولادوند --- تجارت

61- خشایار اعتمادی --- ساخت و ساز

62- نگار جواهریان --- روزنامه‌نگار

63- لاله اسکندری --- صنایع دستی

64- افشین یداللهی --- روانپزشک

65- گلاب آدینه --- کلاس بازیگری

66- محمد اصفهانی --- ساخت و ساز
نوشته شده توسط مهرزاد گورکانی در شنبه 87/1/17 و ساعت 9:0 عصر
نظرات دیگران()
<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ک................س
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا